Motywacja pracownika
Co decyduje o tym, że pracownik jest zmotywowany?
Motywacja to przejście człowieka ze stagnacji w tryb działania. Pracownik przyjmuje określoną postawę i określone zachowanie w celu osiągnięcia odpowiednich rezultatów. Na motywowanie pracowników składają się 3 ważne aspekty – kierunek i droga, którą przemierza każdy z nich, wysiłek, jaki został przez nich włożony w celu realizacji planu, a także wytrwałość i zaangażowanie. To, co motywuje do pracy, może u każdego z pracowników oznaczać coś zupełnie innego. Ważne jest więc, aby dobrze poznać swój zespól, jego oczekiwania i preferencje, a następnie stworzyć indywidualny system motywacji.
Motywowanie pracowników nie musi odbywać się jedynie poprzez podwyżki, premie i dodatkowe benefity, ale też w sposób, który nie obciąża w żaden sposób budżetu firmy.
Sposoby motywowania pracowników:
- Publiczna uznaniowa pochwała
- Możliwość doskonalenia – wewnętrzne szkolenia i spotkania
- Elastyczne godziny pracy
- Samodzielne stanowisko pracy
- Urlop w dogodnym terminie na pracowników
- Rozmowy z pracownikiem, zainteresowanie jego samopoczuciem
- Uczestnictwo w ważnych projektach w roli lidera
Cele motywacji
- Wzrost efektywności oraz wydajności pracownika
- Zadowolenie pracownika
- Rozwój firmy
- Możliwość obsługi większej liczby klientów
- Zaspokojenie potrzeb pracownika
- Poprawa atmosfery w zespole
Chcesz dowiedzieć się, czym jest motywacja pozytywna i negatywna? Sprawdź!